Kom je ook naar een van onze Onderbouwmiddagen?

Geschreven op dinsdag 17 september 2019

 

Aan de basis van spelen en ontwikkelen

Jonge kinderen willen de wereld om zich heen ervaren en begrijpen. Ze staan te popelen om te leren, maar beheersen nog niet altijd de juiste vaardigheden om op een schoolse manier te leren. Spelen kunnen ze als geen ander! Tijdens deze middag nemen wij je in informatieve en inspirerende sessies mee om de verbinding tussen spelen, ervaren en leren te optimaliseren. Actuele kleuterthema’s en oriëntatie op een nieuwe kleutermethode staan deze middag centraal. Je kunt deze middag drie van de negen aangeboden sessies bijwonen.

PROGRAMMA
13.30 – 14.00 Inloop
14.00 – 14.30 Introductie
14.30 – 15.15 Sessie 1
15.15 – 15.30 Pauze
15.30 – 16.15 Sessie 2
16.15 – 17.00 Sessie 3
 
DATA
30 oktober 2019 BS De Buitenplaats Warmond > Inschrijven
27 november 2019 Heutink Informatiecentrum Rijssen > Inschrijven 
05 februari 2020 BS De Hoogakker Nuland** > Inschrijven
12 februari 2020 De Spreng Drachten*> Inschrijven 
04 maart 2020 Bit-MeetMe Ede > Inschrijven 
 
* In het noorden begint het programma om 14.00u i.p.v. 13.30u (met een inloop van 30 min)
** In het zuiden begint het programma om 14.00u i.p.v. 13.30u (met een inloop van 15 min)
 

INFORMATIEVE SESSIES

Tijdens deze sessie neemt de uitgever je mee in de kleutermethode die zij hebben ontwikkeld. Alles wat je wilt weten over de methode komt tijdens deze sessie aan bod. Of het nu gaat om structuur, organisatie, differentiatie, volgen of digitale componenten. Uiteraard krijg je ook de gelegenheid om de methodematerialen te bekijken en schoolspecifieke vragen te stellen.
 
1. Spelen leren en leren spelen met Kleuterplein | Alle data
Kleuterplein biedt alles wat u nodig heeft om verantwoord kleuteronderwijs te geven. Binnen zestien thema's wordt een rijke en speelse leeromgeving aangereikt binnen 10 domeinen met hun eigen leerlijnen en leerdoelen. Talloze opdrachten, activiteiten en extra's om elke dag iets nieuws te doen. Er is ruimte om je eigen tempo te bepalen en activiteiten in te brengen. En de kleuters zelf? Die genieten van alle leuke materialen en speelse activiteiten. En natuurlijk van hun vriendje Raai de Kraai. Zo wordt spelen leren, en leren spelen.
 
2. Breng het kleuteronderwijs tot leven met Schatkist | Alle data
Schatkist laat kinderen verwonderen en ontdekken in een eigentijdse, speelse en rijke omgeving. Met bijvoorbeeld animatiefilmpjes, letterfilmpjes, gerichte spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van ‘21st century skills’, zoals creativiteit. Alle ontwikkelingsgebieden en doelen komen aan bod, óók wetenschap & technologie. Er is ruimte voor eigen activiteiten en je krijgt ondersteuning bij het volgen van de ontwikkeling van elk kind. En dat alles met leuke en kleurrijke materialen voor kleuters.
 

INSPIRERENDE SESSIES

Tijdens deze interactieve sessies word je meegenomen in actuele kleuterthema’s. Maak een keuze uit de diverse workshops.
 
3. Speels werken aan doelen met Onderbouwd | 27/11 - 05/02 - 12/02 - 04/03
Kleuters kunnen niet lezen, niet schrijven en zich mondeling slechts beperkt uitdrukken. Maar spelen kunnen zij als geen ander. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Door middel van het spelen van een spel kan een kind beoogde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat kleuters op een ontspannen manier kennis opdoen die zij in de volgende groepen nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen. Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van kinderen vormt de basis van Onderbouwd.
 
4. De kracht van spelend leren en connected learning | Alle data
Spelen is de meest natuurlijke wijze waarop kinderen de wereld om hen heen ontdekken en leren begrijpen. Het kan de cognitieve, fysieke, sociaal emotionele en creatieve groei van kinderen enorm bevorderen. Zorgvuldig gekozen educatieve spellen kunnen daardoor een solide basis leggen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Maak kennis met onze connected learning serie en de allernieuwste Educo producten.
 
5. Bewegend leren en breien aan het kleuterbrein | Alle data
Waarom bewegend leren? Wat doet dit met het jonge brein? Nergens is zo’n groot verschil in rijping van het brein zichtbaar als in de kleutergroep. Tijdens deze workshop nemen we je mee in het rijpingsproces van het brein van het jonge kind en waarom bewegen ertoe doet. We laten je ervaren wat de invloed van de verschillende zintuigen op het brein is en gaan in op de (primitieve) reflexen, emotionele ontwikkeling en de te herkennen signalen.
 
6. Waarom jongens de ideale leerlingen zijn | Alle data
Een interactieve workshop waarin Marieke Martens je meeneemt in de ontwikkeling en behoeften van jongens en hoe dit zich uit in hun gedrag. Vervolgens kijken de deelnemers hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zowel meisjes als jongens zich prettig voelen in de kleuterklas. Hierbij wordt enerzijds ingegaan op passende activiteiten, materialen en inrichting van de ruimte en anderzijds op het communiceren van de leerkracht richting jongens. Zijn jongens echt anders dan meisjes? Of is deze mythe de grootste onzin.
 
7. Techniek bij kleuters | Alle data
Bijna overal om ons heen is wetenschap en technologie (W&T). Wat moet daarvan terugkomen in het onderwijs? Wereldwijd wordt nagedacht over wat kinderen zouden moeten weten van W&T en STEAM. Maar hoe krijgt dit vorm in de kleuterklas? Tijdens deze workshop maak je kennis met STEAM- onderwijs in de kleuterklas en ontdek je hoe je dit een plek geeft in de lespraktijk. Daarnaast gaan we in op de begeleiding van leerlingen: wat is jouw rol tijdens deze activiteiten?
 
8. De gelukkige kleuter | 27/11 - 05/02 - 12/02 / 04/03
In deze sessie staan we stil bij geluk in de klas. Wat is er vanuit de positieve psychologie bekend over kinderen en geluk? Waarom is het belangrijk om te investeren in een positief klassenklimaat? Wat is het verschil tussen blij en geluk? Hoe kan je als leerkracht invloed uitoefenen op het welzijn van de kleuters? Naast korte stukjes theorie, ga je vooral aan de slag met verschillende werkvormen. Je ervaart onderdelen uit de methode ‘Lessen in geluk’ van Gelukskoffer die gelijk de volgende dag al in de kleutergroep te gebruiken zijn.
 
9. Overgang van groep 2 naar 3 | Alle data
De overstap van groep 2 naar groep 3 is voor veel leerlingen een grote stap. Door aan te sluiten bij de wijze waarop jonge kinderen leren kun je zorgdragen voor een soepele overgang. Wat hebben de leerlingen nodig en welke tools zijn voor jou als leerkracht hiervoor van belang? Tijdens deze sessie vertelt Wizz scholing over het creëren van die soepele overgang en geeft praktijkvoorbeelden en handige tips.
 

  

MEER EVENTS VAN HEUTINK

Benieuwd naar alle Heutinkmiddagen die plaatsvinden dit schooljaar? Bekijk hieronder de complete lijst met Heutink-events of de lijst met externe events waar je ons ook kunt ontmoeten:

Alle Heutink events Overige events

 

MEER INFORMATIE

Wil je meer informatie of heb je vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel je
vraag aan de klantenservice. Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter voor
het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Neem contact op Meer info